Suszone warzywa

Suszone warzywa to bardzo dobry sposób na dostarczenie do organizmu cennych składników odżywczych. W przeciwieństwie do warzyw świeżych nie są one produktem sezonowym i można z nich korzystać przez cały rok. Najlepiej jednak smakują w okresie jesienno-zimowym, gdy dostęp do świeżych warzyw jest mocno ograniczony. W takiej sytuacji sięgnięcie po produkty suszone może być dobrym wyborem i może dawać bardzo dobre efekty. Możliwe jest bowiem dostarczenie do organizmu niezbędnych składników odżywczych i urozmaicenie smaku najpopularniejszych dań. Szukając źródła witamin i minerałów warto zatem sięgnąć po produkty suszone, które można znaleźć w wielu sklepach ze zdrową żywnością. W razie potrzeby można również samodzielnie stworzyć zapas suszonych warzyw, które będą mogły być wykorzystane w przyszłości i nie stracą swoich właściwości odżywczych.

Warzywa suszone a mrożone

W wielu sklepach można znaleźć na półkach warzywa mrożone. Należy jednak pamiętać, że nie są one tym samym co warzywa suszone. Przede wszystkim proces zamrażania żywności prowadzi do tego, że traci ona część swoich właściwości. W przypadku nieprawidłowego przeprowadzonego mrożenia może dojść do sytuacji, w której warzywa stracą większość zawartych w nich składników odżywczych i tym samym ich spożywanie nie będzie korzystnie wpływało na z drowie. Suszenie natomiast eliminuje wszystkie te problemy. Warzywa zachowują wszystkie składniki odżywcze i swoją świeżość. Szukając sposobu na zadbanie o swoje zdrowie warto tym samym zdecydować się na produkty suszone. Są one zdrowszym wyborem niż mrożone.

Suszenie warzyw – na czym polega?

W warzywach zgromadzona jest spora ilość wody, która tworzy dobre warunki do rozwoju procesów enzymatycznych. W ich efekcie produkty tracą swój naturalny kolor i świeżość. W przypadku warzyw zawartość wody wynosi od 95% do 98%. Proces suszenia polega na usunięciu części wody. W przypadku prawidłowo przeprowadzonego suszenia możliwe jest zejście do poziomu nawet 17-25% wody zgromadzonej w produktach. Suszenie pomaga również w wyeliminowaniu azotynów, które stanowią substancje blokujące czerwone krwinki i w efekcie ograniczające przepływ tlenu w organizmie. Suszenie również eliminuje z produktów patogeny, które negatywnie wpływają na jakość żywności. Samo suszenie jest zatem w pełni bezpieczne pod względem mikrobiologicznym i warzywa poddane temu procesowi można bez żadnych obaw spożywać i włączyć je do swojej diety.

Jakie warzywa można suszyć?

Mimo, że suszone warzywa są zdrowe i zachowują swoje właściwości to nie wszystkie nadają się do tego procesu. Niektóre z nich po ususzeniu stracą swój smak lub ciężko będzie o ich ponowne wykorzystanie w kuchni. Najlepiej do suszenia nadają się: marchew, por, seler oraz pietruszka. Suszyć można również buraki oraz bakłażany. Szczególnie popularne są jednak suszone pomidory. Bardzo dobrze reagują one na proces suszenia i nabierają dzięki niemu niepowtarzalnego smaku, który sprawia, że produkty te wyróżniają się na tle innych. W wielu sklepach można znaleźć szeroki wybór suszonych produktów, które idealnie wpasują się w potrzeby. Szeroki wybór rodzajów warzyw sprawia, że do każdego dania można znaleźć odpowiedni dodatek, który będzie bogaty w wiele składników odżywczych.

W jaki sposób samodzielnie przeprowadzić suszenie?

Suszone warzywa można przygotować w pełni samodzielnie. Dla uzyskania najlepszych rezultatów warto jednak w prawidłowy sposób podejść do procesu. Pozwoli to na uniknięcie błędów, które mogłyby doprowadzić do tego, że produkty utracą swoje właściwości. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby nie suszyć w piekarnikach gazowych. Opary gazu wpływają bowiem na pogorszenie smaku warzyw i są szkodliwe dla zdrowia. Bardzo dobrze sprawdzą się piekarniki elektryczne lub specjalne urządzenia przeznaczone do osuszania żywności.

W przypadku korzystania z piekarnika należy obrane i pokrojone warzywa rozłożyć równo na ruszcie. Należy pamiętać o tym, aby nie nachodziły one na siebie i były prawidłowo przygotowane do procesu suszenia. Następnie konieczne jest ustawienie odpowiedniej temperatury. Ta jest zależna od rodzaju warzyw. Przyjmuje się jednak, że dla warzyw naciowych powinna wynosić 50 stopni, dla korzeniowych około 65 stopni, dla strączkowych około 40 stopni, a dla pomidorów 90 stopni. W takiej temperaturze warzywa powinny przebywać przez około 5-6 godzin. Po tym czasie możliwe jest delikatne zwiększenie temperatury, ale nie należy przekraczać dla większości warzyw poziomu 70 stopni. Suszone warzywa można wyjąć po około 24 godzinach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *