Kasza gryczana niepalona

Kasza gryczana niepalona to popularny dodatek do dań, który posiada bogate działanie prozdrowotne. Regularnie spożywana kasza może pozytywnie wpłynąć na zdrowie wielu osób, a przy tym pozwala na urozmaicenie wielu dań. Smak kaszy może przypaść do gustu i może ona stanowić ciekawą alternatywę dla ryżu czy popularnych ziemniaków. Przedstawiamy najważniejsze właściwości kaszy i prezentujemy jakie zastosowanie ma ona w kuchni. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacji na temat tego produktu.

Kasza gryczana – najważniejsze informacje

Kasza jest znana już od bardzo dawna. Jej wartości odżywcze oraz właściwości zdrowotne znali już Hunowie. W Europie Środkowej pojawiła się w neolicie, a w XIII-IV wieku dotarła także do zachodniej części Europy. Ziarenka kaszy to nic innego jak kwiaty niewielkiej rośliny, która osiąga do 60 cm wysokości. W Polsce grykę najłatwiej spotkać na Lubelszczyźnie, gdzie znajduje się najwięcej upraw. Roślina kwitnie w lipcu oraz sierpniu.

Właściwości zdrowotne

Kasza gryczana niepalona stanowi bardzo dobre źródło białka, którego zawiera od 10 do 16%. Dokładna ilość jest zależna od klimatu, w którym uprawiane są rośliny (cieplejszy wpływa na większą ilość białka). Dodatkowo białko to jest zdecydowanie lepiej przyswajalne niż to znajdujące się w zbożach. Jego wartość można porównać do białka pochodzącego z roślin strączkowych.

Dodatkowo w kaszy zawartych jest wiele aminokwasów egzogennych. Szczególnie dużą wartość ma lizyna, której organizm sam nie produkuje i jest ona wytwarzana razem z pożywieniem. Lizyna jest potrzebna do budowy białek w mięśniach oraz kościach, a także pozytywnie wpływa na stan zdrowia psychicznego. Zgodnie z badaniami już 100 gram kaszy gryczanej wystarcza do pokrycia dziennego zapotrzebowania na aminokwasy egzogenne.

Kasza posiada także duże ilości błonnika pokarmowego. Dzięki temu działa pobudzająco na perystaltykę jelit. Błonnik także obniża ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej oraz poposiłkowej glikemii. W 100 g kaszy można znaleźć 20-30% dziennego zapotrzebowania na błonnik.

Niski indeks glikemiczny wynoszący 54 powoduje również, że kasza gryczana niepalona jest w pełni bezpieczna dla osób chorujących na cukrzycę.

Kolejne istotne w kaszy składniki to witaminy z grupy B, które wspomagają układ nerwowy, a także minerały takie jak magnez, fosfor, wapń, żelazo, jod oraz cynk.

Właściwości kaszy są wykorzystywane również w przemyśle farmaceutycznym. Kasza stanowi bowiem dobre źródło rutyny uszczelniającej i wzmacniającej naczynia krwionośne. Jest stosowana między innymi w leczeniu żylaków, nadciśnienia, krwawień z nosa oraz krwawień układu pokarmowego.

Jaką kaszę kupować?

Na rynku można znaleźć kaszę gryczaną niepaloną oraz prażoną. Kasza prażona jest zdecydowanie ciemniejsza. Z punktu widzenia zdrowotnego lepszym wyborem będzie jednak kasza gryczana niepalona. Zawiera ona zdecydowanie więcej witamin i minerałów, a zatem wykazuje lepsze działanie prozdrowotne. Jej smak jest jednak mniej wyrazisty niż w przypadku kaszy prażonej.

Sposób przyrządzania kaszy gryczanej

Zanim przystąpimy do spożywania kaszy gryczanej należy odpowiednio ją przygotować. Najpopularniejsze jest oczywiście gotowanie. W tym celu można woreczek z kaszą wrzucić do wrzątku i poczekać 15-20 minut, aż ziarna staną się miękkie i gotowe do spożycia.

Można również gotować kaszę bez folii. W tym celu należy wybrać płaski rondel, którego objętość będzie dwa razy większa niż kaszy razem z wodą. Do osolonego wrzątku należy wrzucić kaszę w proporcji 2 szklanki wody na 1 szklankę kaszy. Należy doprowadzić do wrzenia i poczekaj, aż kasza wchłonie całą wodę. Następnie całość należy przenieść w ciepłe miejsce (np. do piekarnika) i poczekać, aż całość „dojdzie”. Kaszę można gotować także w rosole, mleku lub wywarze przyrządzonym na bazie grzybów. Każdy ze sposobów pozwala na uzyskanie kaszy o doskonałym smaku, które posłuży jako dodatek do dań mięsnych oraz warzywnych. Sposób na wykorzystanie gryki w kuchni jest bardzo wiele.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *