Jaką dietę stosować przy nadciśnieniu tętniczym?

Nadciśnienie tętnicze to choroba cywilizacyjna dotykająca coraz większej ilości osób. Jest ono diagnozowane, gdy przynajmniej jeden z poniższych parametrów przekroczy wartość:

  • Ciśnienie skurczowe 140 mmHg
  • Ciśnienie rozkurczowe 90 mmHg

Często nadciśnienie tętnicze nie daje żadnych objawów, dopóki nie rozwiną się poważne powikłania. Dlatego istotne jest regularne badanie się i stosowanie diety, która wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego. Jakimi zasadami się kierować?

 

Komu polecana jest dieta stosowana przy nadciśnieniu tętniczym?

Taka dieta zalecana jest nie tylko pacjentom ze zdiagnozowanym nadciśnieniem czy osobom z grupy wysokiego ryzyka, ale także każdemu kto chce zadbać o swoje zdrowie. Warto w tym przypadku kierować się zasadą: lepiej zapobiegać niż leczyć. Pamiętaj jednak, że sama dieta może nie wystarczyć. Jeśli oprócz podwyższonego ciśnienia tętniczego widzisz u siebie inne niepokojące objawy, takie jak bóle i zawroty głowy, zmęczenie, bezsenność, uczucie kołatania w klatce piersiowej, czy krwawienia z nosa, koniecznie wybierz się do lekarza.

 

Czego unikać przy nadciśnieniu tętniczym?

W diecie stosowanej przy nadciśnieniu tętniczym trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  1. Unikaj soli. Zatrzymuje ona wodę w organizmie i podnosi objętość krwi. Co za tym idzie nadmierna ilość soli prowadzi do zbyt dużego obciążenia nerek.
  2. Ogranicz spożywanie cukrów prostych. Podobnie jak sól, prowadzą one do zatrzymania wody w organizmie i podnoszenia objętości krwi. Ponadto powodują tycie. Zwiększenie masy ciała wiąże się ze zwiększeniem ilości naczyń krwionośnych, a w konsekwencji do nadmiernego obciążenia układu krążenia.
  3. Wyklucz tłuste, smażone i niezdrowe jedzenie. Tego typu produkty obciążają układ trawienny i nerki, ponieważ wymagają dużo energii na ich strawienie i wydalenie z organizmu.
  4. Spożywaj produkty bogate w potas. Pierwiastek ten powoduje obniżenie ciśnienia krwi. Znajdziesz go w burakach, batatach, pomidorach, arbuzach, suszonych morelach i figach, awokado, szpinak, fasoli, soi, a nawet w łososiu atlantyckim.
  5. Spożywaj produkty niskotłuszczowe, pieczone lub gotowane na parze ryby, warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste, będące cennym źródłem błonnika pokarmowego.

 

Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować z wszystkiego, co przyjemne. Zdrowe jedzenie obfituje w dobroczynne składniki, jednak niekiedy trudno zmienić przyzwyczajenia. Współczesne publikacje, zarówno książkowe jak i internetowe mnożą pomysły na połączenie dobroczynnych składników i smaków, które znasz i lubisz, choć niekoniecznie mają one dobry wpływ na twój organizm. Doskonałym przykładem może być pomysł na smalec z fasoli, czy mus czekoladowy z awokado.

 

W leczeniu nadciśnienia tętniczego bardzo istotne jest zadbanie o ogólny stan zdrowia. Oprócz właściwej diety warto pamiętać także o rezygnacji z używek oraz regularny wysiłek fizyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *